.: MAK666 :. .: www.mak666.mazury.pl :. .: jacht TOJS :. .: Moja żeglarska rodzinka :.
 
 
 


Opis techniczny
jacht MAK-666 o nazwie "TOJS"

Ogólny opis techniczny jachtu dokonany przez znanego żeglarza Stefana Wysockiego w 1987 na łamach książki - "Rodzina maków" jest w niej też dużo o etyce żeglarskiej, która niestety dla wielu żeglarzy "nowej generacji," niezależnie od wieku, jest słowem obcym.

Mak 666 jest najbardziej osobistą łódką konstruktora. Jest POMYSŁEM, od którego zostały zaczerpnięte inwencje w górę i w dół - w sensie wielkości łódek z RODZINY MAKÓW.
"666" to suma 40 lat żeglowania turystycznego i regatowego, to współpraca z Czesławem Marchajem, to również wnioski, pozytywny i negatywne z wielu lat żeglowania na Ramblerze. Na takiej to bazie w roku 1971 została narysowana, potem przez dwa lata budowana, korygowana, wreszcie w roku 1974 opatentowaną jednostkę nazwano - jako klasę - MAK 666.

Założenia projektowe były następujące:
  - jednostka musi być szybka; szybkość = bezpieczeństwo, wygoda i przyjemnoś,
  - jednostka musi być wygodna w żegludze turystycznej, - jednostka musi być możliwie absolutnie bezpieczna,
  - w konstrukcji założeń poprzednich - jednostka musi być lekka.

Szybkość łódki jest zależna między innymi od kształtu dna. Jednostka musi mieć przekrój podłużny i poprzeczny możliwie płaski; z dużą wypornością w okolicy rufy i z ostrym dziobem. W konsekwencji takich założeń "666" wygrała w 1975 i 1976 wszystkie regaty, w których startowała, w warunkach od bardzo lekkich do bardzo ciężkich; wygrała z przeciętną przewagą 10-30% trasy w stosunku do reszty przeciwników startujących w tej samej grupie.

Jeszcze żagle. Stawia się ich od 20 do 50 m2. Fok i genua najlepie na rolerach, 2 spinakery. Oczywiście jest to zestaw regatowy, turystyki wystarczy komplet podstawowy: grot i fok. To byłoby o szybkości "666". Teraz WYGODA. Zastosowano podział na trzy prawie równe obszary. Odpływowy kokpit chroniony nadburciami - odpływ do skrzyni mieczowej. Kabina środkowa połączona jest wzrokowo w jednoprzestrzenne wnętrze z częścią dziobową o wymiarze 440 * 220 cm i dalej - do zwężenia dziobowego. Daje to, przy zastosowaniu 6 otworów okiennychwrażenie dużej przestrzeni, jasności i poczucia komfortu. I tak jest w istocie. W roku 1975 w konkursie "Jacht dla Ciebie" organizowanym przez "Horyzonty" "666" otrzymał I nagrodę za wnętrze.

Najważniejsze jest w tym wnętrzu poprowadzenie komunikacji w bok od osi symetrii łodzi po prawej stronie. Po lewej, poprzecznie do kierunku płynięcia, pod oknem stoi stół między dwiema ławkami. Pod prawą burtą kabiny - część gospodarcza. Część dziobowa to wygodna, ogromna sypialnia dla dwóch osób. W ogóle miejsc sypialnych i miejsc do wygodnej podróży jest dla pięciu osób. Dodatkowo pod namiotem w kokpicie, mogą spać jeszcze dwie osoby, ale raczej traktować to należy weekendowo.

W obu przypadkach, to znaczy w zakresie analiz szybkościowych oraz bytowych, sięgnął konstruktor po wzory do najwspółcześniejszych jednostek regatowych i do najwygodniejszych wnętrz mieszkalnych. Pozostała sprawa bezpieczeństwa. Polega ona na takim zaprojektowaniu przekroju poprzecznego kadłuba i jego nadburcia, iż przy położeniu łodzi masztem na wodzie, moment prostujący jest większy od momentu kładącego o 140 kg.

Jest to jedna z pierwszych w Europie konstrukcja bezbalastowa, samowstająca - zresztą trend obecnie w Europie coraz powszechniejszy i popularniejszy wśród konstruktorów. Przyjemne że Polski konstruktor jest w najściślejszej czołówce.

   
Spis rysunków   Spis materiałów   Zestawienie kosztów
`
   
Jacht widok z góry i środka   Troszkę wymiarow   Troszkę wymiarów

   
Troszkę wymiarów   Środek maka   Troszkę wymiarów

» OPIS W POSTACI RYSUNKÓW DO POBRANIA TUTAJ «

Czytając ten opis dziś, widzimy ile słów jest nadal na czasie, ale też jak bardzo czasy poszły do przodu, drewno, to już rzadko spotykany materiał szkutniczy na kadłub, ale za to jaki piękny.

 
   
 
Strona wykonana w 2009 r.